niedziela, 7 listopada 2010

Portugalski ryż i sposób na cukinię

Zacznę od tego, że przyłączyłam się do akcji "Weganizm. Spróbujesz?". Wprawdzie mój blog nie jest tak obszerny i znany jak niektóre włączone już do akcji, ale dla mnie to przede wszystkim motywacja do zamieszczania przepisów, które mam nadzieję komuś się przydadzą (m.in. mnie, korzystałam już kilka razy, kiedy zapomniałam proporcji).

A jeśli chodzi o przepisy z podróży :najwspanialszy przepis, który przywiozłam z Portugalii, to ..ryż. Dla mnie to absolutne odkrycie, smakuje niesamowicie, uwielbiam ryż w każdej postaci, ale ten przepis zmienia kompletnie jego charakter. Tam taki ryż jedzą niemal do wszystkiego, gotowanie obiadu zaczyna się od wyjęcia ryżu z szafki, obrania czosnku i cebulki i... no, właśnie:

RYŻ PO PORTUGALSKU
2 szkl. ryżu
2 ząbki czosnku
1/2 małej cebuli
1 2/3 szkl. wody
oliwa
sól

W garnuszku podsmażamy na jasno brązowo zmiażdżony czosnek i posiekaną cebulkę, wsypujemy ryż, mieszamy dokładnie i podsmażamy chwilę. Wlewamy trochę mniej niż drugie tyle wody, solimy, mieszamy i wstawiamy na średni gaz pod przykryciem. Uwaga: NIE MIESZAMY! Co jakiś czas sprawdzamy, czy woda nie wyparowała, jeśli tak, dolewamy ostrożnie, jeśli jest jej za dużo, zdejmujemy pokrywkę. Biały gotuje się trochę krócej niż w wodzie, brązowy mniej więcej tak samo. Tak przygotowany ryż jest aromatyczny i nie klei się.


















Do takiego ryżu idealnie pasują wszelkie gulasze, przedstawiam mój ulubiony sposób na cukinię, której wszyscy mają na pewno pod dostatkiem, jak to jesienią. Jako dodatek wkroiłam pół dziwnej kapustki, którą można kupić w wietnamskich spożywczakach, jest bardzo zielona, dość luźna i ma kształt stożka. Niestety nie mogę nigdzie wygooglować nazwy. Polecam.




CUKINIA AROMATYCZNA

1 duża cukinia/kabaczek
2-3 cebule
"wietnamskiej" kapustki
2-3 ząbki czosnku
imbir (1 łyżeczka tartego lub sproszkowanego)
cynamon, kumin, biały pieprz, sól

Cebulę podsmażyć, dodać pokrojoną w kostkę kapustkę, poddusić parę minut, dodać cukinię/kabaczka.
Doprawić. UWAGA! Cynamonu dodajemy naprawdę malutko, 1/3 łyżeczki to zupełnie wystarczy, inaczej będzie smakować jak deser!
Smacznego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz